Většina lidí, co vkročí do prodejny s ojetými vozy prvotně vlastně ani netuší, jaké vozidlo si následně odvezou. Zpravidla se pak nechají ovlivnit nabídkou prodejce a jeho doporučení. Pokud doporučení splňuje prvotní kritéria, kvůli kterým se zákazník vydal pro nové vozidlo, je vše v pořádku. Co když ale kupující odjede s vozidlem, které původně ani nechtěl?

Faktorů, které rozhodují o koupě vozidla, je mnoho. Mezi prvním kritériem bezesporu najdeme barvu. Ačkoli se může dost lidem toto kritérium zdát jako úsměvné (barva přeci nejezdí; a je to pravda!), patří mezi první rozhodující kritéria, proč po vozidle sáhnout. Druhým kritériem je určitě ovlivnění z masmédií (například televize, rádio a jiná propagační zařízení), která nám denně stále do kola ukazují nejnovější modely všech značek. Lidé pak kvůli ukázce a masáži nových vozidel v reklamách stejně tak vyhledávají podobnou (známou) značku i mezi ojetinami. Třetím kritériem je poté skladba vozů okolí kupce. Má většina sousedů Škodovku? Dost pravděpodobně bude Škodovku hledat i zákazník, protože soused přeci s ní nemá žádné problémy.

Víte, co mají tyhle kritéria společného? Nedokážete podle nich koupit spolehlivý vůz. Tedy, ve většině případů. Barva by měla být rozhodující opravdu jen pro člověka, který má potřebu se odlišit, ale neměla by hrát významnou roli. Výběr vozidla podle aktuální nabídky nových vozů a jejich inzerování v televizi? Bohužel. Ačkoli budete stále poslouchat reklamy na bezporuchovost vozidel značky Toyota, tak i tady platí, že se modelová nabídka stále vyvíjí a ještě více se vyvíjí samotné motorizace. Většina automobilek podléhá v posledních měsících a letech trendům nastavených Evropskou unií, a tak mezi novými modely vozidel najdeme motorizace neosvědčené užíváním milionů lidí po celém světe – narážím tak například na stále rostoucí nabídku elektrifikovaných vozidel. Proč ale hledat mezi ojetinami právě vozidlo na elektrický pohon (které nemají prověřené ani mechanici v autorizovaných servisech dané značky je vyrábějící), když mezi ojetinami se stále vyplatí vyhledávat prověřené dieselové motorizace, osvědčené 25 lety v provozu a vývoje? Třetí kritérium je ovlivnění vaším okolím. Potřebuji opravdu nutně to, čím jezdí soused? Co když váš soused má štěstí na mechanika a ten umí servisovat například především vozy francouzských značek? Když si také po letech dobrých zkušeností s Renaultem pořídím například Mercedes, jsem si jistý, že můj mechanik bude zvládat péči o nové vozidlo a nebudu muset vyhledávat jiného – neozkoušeného?

Podle čeho opravdu vybírat?
Kritérií je opravdu mnoho a neradi bychom všechny zmínili ihned v našem prvním blogu. Mezi nejdůležitější nároky ovšem patří to, proč vozidlo vlastně potřebujete. Těch důvodů může být mnoho. Avšak pokud jezdím opravdu jenom po městě, dost pravděpodobně se mi vyplatí koupit benzín s nižší spotřebou (například nové turbomotory) nebo klasický atmosférický čtyřválec a ten nechat zastavět do plynové alternativy. V takovém případě nemusím řešit ani stav ujetých km u vyhlídnutého vozu. S vozem stejně kupující nenajede podstatnou vzdálenost za dobu například dvou let užívání a může ho opět prodat s jen o něco vyšším nájezdem .Tady se kupujícímu vyplatí, že ať už koupí cokoli, neměla by cena vozů během pár let významně spadnout na hodnotě.

Jezdím často? V příhraničních oblastech je mnoho lidí, co za prací dojíždí do zahraničí. Ujetá každodenní vzdálenost od místa bydliště může být klidně 50 km. V takovém případě se mi vyplatí koupit naftový  agregát nebo moderní benzínový motor poháněný turbínou. Člověku se vrátí tahle investice minimálně v úspoře na spotřebovaném palivu a pokud opravdu jezdí delší vzdálenosti, vyhne se i případným nákladným opravám, které čekají každého, kdo vozidlo “vyjíždí” po městě.

Ve výběru vozu nesmí člověk opomíjet ani nároky na prostor nebo pohyblivost. Starší ročníky většinou vyhledávají vozidlo s dobrým posedem (ačkoli většina aktuálních nabízených modelů již disponuje v základní výbavě stavitelnou výškou sedáků) a to právě kvůli špatné pohyblivosti. Někteří lidé pak preferují velká sedmimístná vozidla a to z důvodu, že mají třeba domácí mazlíčky nebo početnou rodinu. Stejně tak se může řešit prostor pro cestující, ačkoli jich ve vozidle nebude jezdit mnoho. A to kvůli dlouhým dojíždějícím vzdálenostem. Komfortní posezení a místo na “odložení” nohou jsou v tomto případě dost důležité.

Dalším důležitým kritériem na pořízení nového vozu je bezesporu nákladnost následujících oprav a servisu, který dříve nebo později přijde u každého ojetého vozu. Vyhlížený vůz by měl kromě adekvátní ceny splňovat i vaše požadavky na ceny oprav. Pokud můj příjem není – s nadsázkou řečeno, 150 tisíc korun měsíčně, rozhodně nemohu sáhnout po jednom z nejnovějších modelů z dílny BMW, jelikož by mě servis a údržba vozu zruinovala. Při výběru vozidla se proto vždy prodejce zeptejte konkrétně na cenu některých důležitých náhradních dílů. Na naší prodejně v autobazaru Kukauto v Karlových Varech zákazníkům při prodeji kalkulujeme brzdové sady, rozvodové sady nebo třeba koncovku výfuku. U těchto položek lze bezpečně zjistit, jak náročný vyhlídnutý vůz je na opravy.

Připadá vám, že koupě ojetého vozu je věda? Svým způsobem rozhodně. V příštím díle našeho nového blogu se proto podíváme na další kritéria, která rozhodují o tom, s jakým vozidlem z autobazaru odjedeme a podle jakých nároků bychom se měli při koupě vozu řídit.

Váš tým rodinného autobazaru KUKAUTO v Karlových Varech
Naproti OC Varyáda